Stranger Things: Q&A with Kyle Dixon

In de annalen van film en televisie zijn er bepaalde muzikale thema’s die de beelden ontstijgen. Denk aan Morricone’s fluitthema in The Good, the Bad and the Ugly en Tangerine Dream’s Love On A Real Train. Memorabele scores als deze hebben de bijzondere kracht om een tijdperk te vatten, zelfs een complete esthetiek. Vooraanstaande Texaanse muzikant Kyle Dixon heeft, samen met Michael Stein, een oeuvre gerecreëerd dat synoniem is geworden met het fictieve bovennatuurlijke stadje Hawkins, Indiana, het toneel van de Netflix-hitserie Stranger Things. In slechts een paar korte jaren is hun sound echter ver voorbij ‘80s Indiana gegroeid: het is het geluid van het natuurlijke evenwicht voor de VR-beelden van het universum (Spheres), van de straten van Chicago in Rashid Johnson’s Native Son bewerking, van Sillicon Valley (Valley of the Boom) en zelfs van de openhartige gendertransitie van een 11-jarig meisje in de Britse miniserie Butterfly.
Dixon en Stein schrijven muziek van het moment, waarbij ze het volledige potentieel van rekken vol synthesizers en drumcomputers verkennen. In seizoen 3 zijn de Stranger Things kids zijn inmiddels emotioneel genuanceerde jongvolwassenen geworden en voor de score hebben Dixon en Stein 41 tracks gemaakt met hun meest dynamische en ontroerende werk tot nu toe. Hun score voor de National Geographic documentaire over het begin van de Noord-Californische techexplosie, Valley of the Boom, omvat melodische techno die doet denken aan het motorik optimisme van Kraftwerk, terwijl de score voor Butterfly de verheven concepten van de Duitse kosmische muziek transformeert tot tijdloze instrumentale popmuziek.

In deze sessie zal Dixon worden geïnterviewd door componist, songwriter, producer en artiest Tessa Rose Jackson. Tessa is een zelfverklaard synthesizernerd met een diepgewortelde passie voor de oneindige mogelijkheden van het instrument, evenals de sciencefictionbeelden die het kan oproepen. Een gesprek tussen deze twee belooft een diepe duik in Dixon’s creatieve proces te worden met aandacht voor hoe hij zijn sound heeft ontwikkeld tot zoals deze nu is.

Dit panel is beschikbaar via ons gloednieuwe platform. Ga naar ons videoplatform, klik op ‘register to watch’ en vul je gegevens in. Heb je al eerder een video bekeken via ons platform? Super! Je kan dezelfde code gebruiken voor alle video’s (dit jaar) zowel live, als on demand. Je hoeft je dus maar een keer te registeren.

Mocht je het platform voor het eerst bezoeken, doorloop dan het registratie proces. Zodra je deze hebt doorlopen ontvang je een e-ticket met een persoonlijke code. Gebruik je code op het platform om alle panels zowel live als on demand te ontgrendelen. Perfect voor als je op de afgesproken tijd niet kunt of wanneer je je geheugen wilt opfrissen.

Oh, en goed nieuws! Registeren is gratis.

 

Sprekers

Kyle Dixon (composer, SURVIVE, US)

Hoewel Dixon en Stein bekendheid verwierven met het componeren van muziek voor een serie die uitgroeide tot een cultureel fenomeen, zijn beeld en setting voor hen altijd het middelpunt van hun werk gewest. In 2009 vormden zij, samen met Mark Donica en Adam Jones, de epische live synthesizer band S U R V I V E. In de aanloop van de formatie hadden Dixon en Stein al eerder geëxperimenteerd met het vastleggen van tijd en ruimte, waarbij ze opnamen maakten in tunnels of bovenop watertorens in de omgeving van Austin, Texas, waarbij ze batterij-aangedreven modulaire setups en veldopnameapparatuur meenamen naar de plaatsen die de Stranger Things kids zouden bezoeken op hun fiets. Dit verlangen naar tactiliteit stond ook aan de basis van S U R V I V E. In tegenstelling tot de laptop-georiënteerde uitvoeringen die alom vertegenwoordigd zijn in de live elektronische muziek van die tijd, ging de band de enorme uitdaging aan een studio aan synthesizers en versterkers op te bouwen, waarmee ze mogelijkheid creëerden op te zetten in een schuur en de ruimte te vullen met een vernietigende sound zijnde een op zichzelf staand geheel.

Of ze het wisten of niet, met S U R V I V E legden Dixon en Stein het fundament voor hun toekomst als een van de vooraanstaande score teams van deze tijd. In plaats van te spreken in muziektermen, omschrijven zij het geluid van hun instrumentale synthmuziek met visuele cues – een helikopter die over een waterval suist, een hogesnelheidsachtervolging door de donkere steegjes van Los Angeles. Deze beeldende omschrijvingen vertalen zich naar hun cultklassieker EP's en vroeg studiowerk, alsook hun legendarische live sets. Ze waren de huisband van het psychedelische woestijnfestival nabij Joshua Tree, Californië. Mensen uit het publiek vertelden hen naderhand dat ze naar hen geluisterd hadden vanaf een rotsformatie verderop, waar golven van synthesizersounds door de verte galmden. Nadat de Duffer Brothers de band stichtten en en Dixon en Stein tipten voor Stranger Things, rolde het duo de mouwen op om een enorme lading werk, normaal verdeeld over meerdere componisten en assistenten, op zich te nemen. Sinds 2016 hebben ze bijna 200 tracks over drie seizoenen Stranger Things gemaakt, de scores voor Native Sun, Butterfly, Spheres en Valley of the Boom geschreven, een veel geprezen album met S U R V I V E uitgebracht, getoerd over de hele wereld en de snelle transitie gemaakt van door synths geobsedeerde bandgasten naar Hollywood darlings. Deze onwaarschijnlijke kroning kwam samen in twee 2017 Grammy nominaties, een ASCAP Award nominatie en het winnen van een Emmy voor Outstanding Original Main Title Theme Music.

Moderator: Tessa Rose Jackson (composer, artist: Someone, NL)

Tessa is componist, producer, songwriter en artiest en publiceert haar eigen werk onder de naam ‘Someone’. Haar passie is verhalen vertellen en als filmcomponist houdt ze ervan een muzikaal landschaap te creëren waar het verhaal zich afspeelt. Ze is een fervent filmliefhebber en haalt inspiratie uit de werelden van David Lynch, Stanley Kubrick, Greta Gerwig, Paul Thomas Anderson, Charlie Kaufman en de Coen Brothers (en nog vele anderen). Jackson werkt al elf jaar mediacomponist en heeft geschreven voor mondiale campagnes van Audi, Ikea en Google Nexus. Haar muziek is ook gebruikt in series als HBO's ‘New Girl’ en Netflix's ‘Dear White People’. Omdat ze zowel componist als songwriter is, is een van haar meer recente avonturen het versmelten van een filmscore met de soundtrack. Dit opent een scala aan mogelijkheden, waardoor Jackson zich kan nestelen in het filmteam op de manier die het beste werkt voor het project. Verleden jaar heeft ze zich gefocust op het schrijven en opnemen van een nieuw Someone album dat later dit jaar zal verschijnen. Eveneens schreef ze drie tracks voor de nieuwe speelfilm van Antoinette Beumer, de soundtrack van een aantal podcasts en werkte ze aan meerdere reclamecampagnes. Samen met haar partner-in-crime Darius Timmer is ze bezig de volledige audio, muziek en foley te maken voor de nieuwe animatiefilm van de Chinese filmmaker Lei Lei.

Voor meer informatie: tessarosejackson.com of someoneswebsite.com.